Ce comportament financiar ai?

Doar 20% din populația totală se informează activ cu privire la bănci și produse bancare. Prin urmare este probabil ca restul populației să își dedice doar ocazional timpul unor materiale sau emisiuni realizate special pe aceste subiecte.


Recomandarea noastră este ca mesajele să fie, pe cât posibil, asociate cu subiecte/ emisiuni/ articole de interes general. 

 

De exemplu, inserarea unei teme bancare într-o emisiune TV destinată publicului larg ar ajunge la un număr mai mare de persoane decât realizarea unei emisiuni dedicate acestui subiect.

 

Un alt canal de informare indicat îl reprezintă Influențatorii, adică cei care dau altora sfaturi și recomandări privind finanțele. Aceștia reprezintă 9% din populație, sunt mai degrabă bărbați, sunt tineri și au educație medie sau superioară.

 

Informarea prin intermediul Internetului este și ea foarte importantă: este un canal utilizat de tineri și mai ales de Influențatori.

 

Emisiunile TV și materialele informative sunt cele mai utilizate canale de informare formale. Totuși, în rândul tinerilor, Internetul este și el un canal principal, pentru anumite grupe cel putin la același nivel cu emisiunile TV.

40% din populație se informează și de la persoane pe care le cunosc

 

 

Prioritățile de informare

 

Principalele rezultate

 

 

La nivel întregii populații, produsele bancare sunt destul de puțin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit și creditul bancar, dar chiar și cu acestea sunt familiari, măcar în măsura medie, doar aproximativ 4 din 10 români. Chiar și printre utilizatori există un număr semnificativ de persoane care își  cunosc produsele puțin sau deloc (între 14%, în cazul Internet bankingului, și 30%, în cazul creditului din magazin).

 

 

Doar 4 din 10 utilizatori au comparat mai multe oferte la achiziția ultimului produs bancar. Acest comportament este mai degrabă asociat cu persoanele din mediul urban, sau persoanele cu educație superioară. De asemenea, persoanele care achiziționează credite sunt mult mai înclinate decât restul să compare mai multe oferte.

 

 

8 din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin parțial contractul, iar dintre aceștia 80% declară că nu au găsit decât puține neclarități / sau deloc în acest document. Persoanele cu educație superioara sunt oarecum mai înclinate sa citească contractul decât cele cu educație medie, dar diferența este mai mică decât ne-am fi așteptat.

 

 

 Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit și 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plăți la comercianți. Acest comportament este puternic influențat de mărimea localității de reședință: cu cât localitatea este mai mare cu atât sunt mai multi cei care plătesc la comercianți cu cardul, de la 4 din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural până la 8 din 10 din București. 

 

Și numărul comercianților care acceptă plăti cu cardul este mai mare în orașele cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arată că o barieră în adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.

 

 

Canalele de informare

Principalele rezultate

 

 

Doar 2 din 10 români se mențin la curent cu subiectele financiar-bancare, pe când 4 din 10 nu sunt deloc interesați de acest domeniu. Restul se informează ocazional, când trebuie să contracteze un produs sau când află ceva care le atrage atenția.

 

Discuțiile interpersonale sunt reprezintă unul dintre cele mai utilizate canale de informare, fiind la egalitate cu emisiunile TV. Cu cât localitatea de reședință este mai mare, cu atât canalele de informare folosite sunt mai multe.


Cu toate că Internetul este mai puțin folosit, la nivelul populației, decât alte canale, importanța lui este ridicată în cazul tinerilor (similară cu emisiunile TV, în cazul persoanelor de până la 25 de ani)


Jumătate din populație consideră că școala (chiar și de la ciclul primar, dar în special în perioada liceului) ar trebui să se ocupe de educația financiară a populației. Aceasta instituție este urmată de mass-media și bănci.


Așa cum era de așteptat, comportamentul de informare este puternic influențat de nivelul de educație –  7 din 10 români cu educația scăzută declară că nu ii interesează deloc produsele bancare în timp ce doar 2 din 10 romani cu educație superioară au declarat același lucru.

 

 

Canalele de informare Factori care contează în alegerea băncii și încrederea în bănci

 

 

 Amabilitatea angajaților și rapiditatea cu care banca răspunde la solicitări sunt factorii cei mai importanți pentru utilizatori atunci când aleg produsele bancare. 

 

Stabilitatea băncii este mai importanta în cazul contractării unor produse de economisire, iar costurile contează mai mult pentru cei care contractează credite decât la achiziția altor produse. 

 

O treime dintre români au încredere foarte scăzută sau nu au deloc încredere în bănci. 

 

Cei mai mulți în această situație sunt cei care nu utilizează niciun produs bancar, dar totuși aproape un sfert din populația bancarizată manifesta aceasta atitudine.

 

La polul opus, încrederea a 23% din populație este ridicată sau foarte ridicată.

 

Sursă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *